Tuotamme kuntatekniikan palveluita omistajakunnillemme,
Juvan, Rantasalmen ja Sulkavan alueella.
Rantasalmella talvikunnossapidon tuottaa paikallinen yrittäjä, Sora- ja kuljetusliike Pulkkinen. Perheyritys on toiminut Rantasalmella yli 60 vuotta ja tehnyt talvikunnossapitoa viimeisen 40 vuoden aikana, aikaisemmin Rantasalmen kunnan ja valtion teiden osalta. Tällä hetkellä yritys tekee talvikunnossapitoa kunnan kaavateiden ja kiinteistöjen pihojen osalta JSP:lle. Talvikunnossapidossa on käytössä pyöräkuormaajia, traktori ja kuorma-auto.
'’’Pyöräkuormaajilla hoidetaan kaavateiden auraukset ja hiekotukset. Traktorilla ja lingolla hoidetaan mm. kiinteistöjen pihat ja ahtaammat väliköt. Tarvittaessa ajetaan myös kuorma-autolla, alaterien kanssa saadaan polanteet poistettua’’
yrittäjä Jouni Pulkkinen kertoo.
Auraamisen lähtökynnys
Sora- ja kuljetusliike Pulkkinen päivystää milloin kalusto lähtee liikenteeseen. Kevyen liikenteen väylät aurataan, kun lunta on satanut 2 cm. ’’Usein kuulee puhuttavan myös 5 cm lähtörajasta. Raja on kuitenkin häilyvä. Lähtökynnyksen ratkaisee lumen koostumus, onko kyseessä märkää vai kuivaa pakkaslunta. Kalustomme lähtee kuitenkin liikkeelle jo aikaisemmin’’, yrittäjä Jouni Pulkkinen täsmentää. Kalusto liikkuu eri luokitusten mukaisesti, josta esimerkiksi Rantasalmen vanhainkoti on yksi tärkeimmistä kohteista. ’’Vanhainkodilta käydään auraamassa vähäisemmätkin lumet pois ja hiekoitetaan ensi tilassa, koska kiinteistön pihalla liikutaan mm. rollaattoreiden kanssa’’, yrittäjä Jouni Pulkkinen kertoo.
’’Usein kuulee puhuttavan myös 5 cm lähtörajasta. Raja on kuitenkin häilyvä. Lähtökynnyksen ratkaisee lumen koostumus, onko kyseessä märkää vai kuivaa pakkaslunta. Kalustomme lähtee kuitenkin liikkeelle jo aikaisemmin’’
Runsas luminen talvi on työllistänyt
Tänä talvena lunta on riittänyt, mutta yrittäjä ei pidä talvea poikkeuksellisena. ’’Tämä on ollut kunnon vanhanajan talvi. Viime talvenakin oli lunta, mutta kuluva talvi on ollut työllistävämpi. Tänä talvena on ollut viime talveen verrattuna paljon liukkautta, joten liukkauden torjuntaa on pitänyt tehdä aurauksien ohella.’’ Tänä talvena lunta on lähdetty auraamaan lähemmäs 30 kertaa. Joinain vuosina lähtöä on kertynyt vain kymmenkunta kertaa.
’’Lumisateiden loputtua lähdemme usein liikenteeseen kolmella pyöräkoneella, yhdellä traktorilla ja yhdellä kuorma-autolla. Päivälle kertyy pituutta yli kymmenen tuntia. Joskus vähän enemmänkin’’
Koneiden koppiin on mukava mennä talvipakkasilla: ’’meillä on lämpimät konehallit, jossa koneita säilytään. Koneet on lämpimiä ja niissä on sulat ikkunat, kun lähdetään auraamaan. Se on iso etu, lisäksi se säästää koneiden käyttöä merkittävästi’’. Mieluiten urakoitsijat työskentelevät öisin, kun kylällä ei ole muuta liikennettä.
Palautetta talvikunnossapidosta
Talvikunnossapito aiheuttaa lähes joka talvi keskustelua kuntalaisten keskuudessa. Palautetta annetaan kuntiin, JSP:lle ja suoraan yrittäjille. Yksi entisen keskustelua herättävä aihe on lumien auraaminen pihaliittymiin.
’’Auratessa käännetään aina siipi, eikä koskaan aurata lumien pihojen liittymiin. Runsas lumisena talvena lunta saattaa siitä huolimatta purkautua pihan liittymään. Alkutalvesta tätä ongelmaa ei usein ole. Ongelma syntyy talven loppupuolella, kun lunta on joka paikka täynnä’’
Yrittäjä Jouni Pulkkinen kertoo. Talven mittaan kiinteistöjen pihoille ja kaavateiden risteyksiin kertyy lunta. Lunta ajetaan pois, turvaten kiinteistöllä liikkuminen ja turvalliset näköetäisyydet risteysalueille. ’’Silloin on mennyt hyvin, kun ei kuuluu mitään palautetta’’, Jouni nauraa.
Kevät haastavilta aikaa
Tämä vuoden aika on haastavinta aikaa talvikunnossapidossa. Yöllä on usein pakkasta, mutta päivällä ollaan plussan puolella ja aurinko paistaa. ’’Hiekoituksen kanssa saa olla tarkkana. Pelkkä sepeli usein uppoaa jäätikköön’’, Jouni kertoo. Keväällä liukkauden torjunnassa käytetään suolahiekkaa, joka pehmittää paremmin jäätikön pintaa.
’’Viime talvena näytti, ettei hiekoitussepelivarasto ei tyhjene ollenkaan ja tällä hetkellä näkyy jo peräseinä’’
Sora- ja kuljetusliike Pulkkisella on oma kuivasepelivarasto, josta sepeliä käytetään liukkauden torjuntaan. Rantasalmella kuluu vuosittain noin 300 tonnia sepeliä. Sepeliä ei uusiokäytetä tällä hetkellä seuraavan vuoden liukkauden torjuntaan. ’’Käytetty hiekoitussepeli on todella epäpuhdasta, joten se täytyisi ehdottomasti pestä. Tällä hetkellä sepelin pesu tulee paljon kalliimmaksi kuin uuden sepelin tekeminen’’, Jouni kertoo. Käytettyä sepeliä kuitenkin hyödynnetään täyttöihin, muun muassa tienpohjiin.
’’Talvi alkaa olla voitettuna tältä vuodelta’’
Yrittäjä Jouni Pulkkinen sanoo huojentuneena.